20 lat smarta – zwycięska koncepcja
 
plende
Smart „przerzuca się” na napęd całkowicie elektryczny: miejskie auta na prąd

Smart jest pierwszą marką samochodów, której celem jest konsekwentne przejście z silników spalinowych na napęd elektryczny. Od 2017 r. firma sprzedaje modele wyłącznie na prąd w USA, Kanadzie i Norwegii, a od 2020 r. ten sam krok czeka rynki Niemiec i Europy Zachodniej. Wkrótce później dołączy do nich reszta świata.

Smarty EQ fortwo oraz EQ forfour już dziś sprawiają, że mobilność elektryczna jest atrakcyjniejsza niż kiedykolwiek – łączą zwinność smarta z jazdą lokalnie bezemisyjną. To idealne rozwiązanie dla miejskiej mobilności. Do smartów fortwo coupé oraz forfour latem 2017 r. dołączył elektryczny smart fortwo cabrio.

Z dostępnym natychmiast momentem obrotowym o wartości 160 Nm i mocą 60 kW elektryczny model pozwala na nadzwyczaj dynamiczną jazdę. Jedno ładowanie akumulatora zapewnia mu zasięg w zupełności wystarczający do poruszania się po mieście. Smarty EQ fortwo i forfour można ładować z domowego gniazdka lub przy użyciu oferowanej w standardzie, wydajnej pokładowej ładowarki. Ta ostatnia sprawia, że ładowanie jest nawet dwukrotnie szybsze niż wcześniej (zależnie od rynku). Od marca 2018 r. dostępna jest też funkcja szybkiego ładowania, która skraca czas „tankowania” przy użyciu wallboxa do mniej niż 40 min (od 10 do 80%).

Silnik elektryczny ma postać obcowzbudnej trójfazowej maszyny synchronicznej. W takiej konfiguracji uzwojenie wirnika zostaje namagnesowane, gdy płynie prąd. Za kontrolę przepływu energii z akumulatora wysokiego napięcia do silnika elektrycznego odpowiada energoelektronika, zintegrowana z jednostką napędową.
Charakterystyka mocy silnika elektrycznego sprawia, że smartowi wystarczy tylko jedno stałe przełożenie – nie ma tu potrzeby zmiany biegów, co stanowi ogromną zaletę w ruchu miejskim. Aby uruchomić bieg wsteczny, silnik zmienia kierunek obrotów.

Szczególnie efektywnym programem jazdy jest tryb ECO, który zarządza stopniem odzyskiwania energii na podstawie danych z radaru. Aby zachować energię i wydłużyć zasięg smarty EQ fortwo i forfour są wyposażone również we wstępną wentylację kabiny.

Aplikacja „smart EQ control” zapewnia dostęp do licznych informacji na temat samochodu poprzez smartfona, tablet lub komputer. W wygodny sposób umożliwia też zdalną obsługę funkcji takich jak wstępna wentylacja czy inteligentne ładowanie.

W połączeniu z pakietem Cool & Media elektryczne smarty oferują także wyszukiwarkę ładowarek – Charge Spot Finder. Funkcja ta pozwala odszukać punkty ładowania w najbliższej okolicy lub w danym mieście i wskazuje je na mapie systemu nawigacji.

Smartville: europejska fabryka modelu w Hambach

Smart fortwo powstaje w specjalnie przeznaczonej do tego celu fabryce we francuskiej miejscowości Hambach – co stanowi wyraźne zobowiązanie wobec Europy jako bazy produkcyjnej modelu.

Produkcja w fabryce smarta, znanej też jako smarville, wystartowała w 1997 r. Działający na miejscu partnerzy dostarczają moduły (niektóre jako prefabrykaty) bezpośrednio do linii montażowej, a w niektórych przypadkach sami montują je w smartach. Minimalizuje to zakres operacji transportowych i logistycznych. Elastyczność, dostawy just-in-time oraz jak najkrótsze terminy dostaw na każdym etapie to walory, które do dzisiaj wyznaczają standardy w branży.

Fabryka smarta w Hambach ściśle współpracuje z zakładami Renault w Novo Mesto (Słowenia), gdzie w ramach partnerstwa obu marek wytwarzany jest smart forfour. Zaangażowanie ekspertów ds. produkcji i jakości z Hambach sprawia, że wszystkie egzemplarze obecnej generacji smarta spełniają te same standardy jakości, niezależnie od miejsca pochodzenia.

Kamień milowy: 20 lat smarta

Już u progu lat 70. projektanci Mercedes-Benz zajmowali się „samochodem przyszłości”. W efekcie stworzyli nowe, rewolucyjne podejście, które ostatecznie doprowadziło ich do koncepcji superkompaktowego samochodu o długości 2,5 m. Minęło jednak trochę czasu, nim opracowano pionierską koncepcję bezpieczeństwa, która w ekstremalnie krótkim aucie pozwoliła uzyskać poziom ochrony podróżujących typowy dla Mercedesa.

W 1989 r. Nicolas G. Hayek, twórca zegarka Swatch, ogłosił plany wprowadzenia na rynek małego miejskiego auta. Aby z sukcesem zrealizować swój pomysł, podjął współpracę z Mercedes-Benz jako doświadczonym partnerem z branży motoryzacyjnej. Tak powstała spółka Micro Compact Car AG z siedzibą w Biel w Szwajcarii.
Gotowy smart city coupé świętował swoją premierę podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 1997 r. Produkcja i sprzedaż modelu wystartowały w roku 1998 – tym samym, w którym smart stał się spółką w pełni zależną koncernu Daimler-Benz AG (obecnie: Daimler AG).

Młody, a już klasyk: od 2002 r. na ekspozycji w Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Mimo swojego wieku nie ma wątpliwości, że smart fortwo – jako samochód o unikalnym charakterze – już dziś jest pojazdem klasycznym. Mimo że wciąż znajdował się w produkcji, jako jedyny samochód trafił na stałą wystawę słynnego Muzeum Sztuki Nowoczesnej (MoMA) w Nowym Jorku jako „współczesny klasyk designu z ostatniej dekady minionego stulecia”.

1 Podane wartości zostały uzyskane przy użyciu zalecanej metody pomiarowej. Stanowią one wartości CO2według NEDC, określone zgodnie z art. 2 nr 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1153. Na podstawie tych wartości wyliczono dane dotyczące zużycia paliwa.



Źródło: https://www.media.daimler.pl/20-lat-smarta--zwycieska-koncepcja/

__________________________________________________________________

20 lat smarta, smart historia, smart zwycieska koncepcja, smart 20 lat temu

Polecane