Nowy Mercedes-Benz Klasy C: kolejne wcielenie bestsellera
 
plende

nowy mercedes, nowy mercedes klasa c, mercedes klasas c, klasa c 2018, mercedes c 2018

W piątym roku produkcji Klasa C jest najchętniej wybieraną serią modelową Mercedes-Benz – i właśnie debiutuje w nowej, wszechstronnie udoskonalonej odsłonie. Jeśli chodzi o design, modernizacja koncentruje się zarówno na wyglądzie przedniego pasa, jak i odświeżonym wzornictwie przednich i tylnych lamp. Zupełnie nowa jest architektura elektroniczna samochodu. Klienci mogą skorzystać z opcjonalnego, w pełni cyfrowego panelu wskaźników oraz systemów multimedialnych z dopasowanymi do ich potrzeb funkcjami informacyjnymi i rozrywkowymi. Systemy wspomagające reprezentują teraz poziom znany z Klasy S. Równocześnie w ofercie debiutują nowe silniki benzynowe i wysokoprężne.

W czwartym roku produkcji aktualna generacja Klasy C była najlepiej sprzedającym się modelem Mercedes-Benz. W 2017 r. producent dostarczył łącznie ponad 415 000 egzemplarzy modelu z nadwoziami Limuzyna i Kombi. Tajemnica sukcesu Klasy C tkwi między innymi w szerokiej gamie odmian, która obejmuje także dwie sportowe wersje z jedną parą drzwi: coupé, wprowadzone pod koniec 2015 r., oraz kabriolet, dostępny od lata 2016 r. Klasa C jest wytwarzana w czterech fabrykach na czterech kontynentach – poza główną fabryką w Bremie (Niemcy) powstaje w East London (RPA), Tuscaloosie (USA) oraz w Pekinie (Chiny). Z pekińskich zakładów wyjeżdża również Klasa C Limuzyna z wydłużonym rozstawem osi, produkowana i sprzedawana wyłącznie w Państwie Środka. W ub.r. Chiny były zresztą największym rynkiem zbytu Klasy C.

Elektryfikacja postępuje: C 200 z EQ Boost

W odnowionej Klasie C debiutuje nowa rodzina 4-cylindrowych silników benzynowych. 1,5-litrowe wersje C 200 oraz C 200 4MATIC dodatkowo dysponują instalacją 48 V z zespołem rozrusznik-alternator (alternatorem zespolonym z rozrusznikiem) z napędem pasowym.

  • C 200: 135 kW/184 KM, 280 Nm; dodatkowa moc silnika elektrycznego: 10 kW, dodatkowy moment obrotowy silnika elektrycznego: 160 Nm; (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 6,3-6,8 l/100 km, emisja CO2 w cyklu mieszanym: 144-154 g/km)2

  • C 200 4MATIC: 135 kW/184 KM, 280 Nm; dodatkowa moc silnika elektrycznego: 10 kW, dodatkowy moment obrotowy silnika elektrycznego: 160 Nm; (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 6,9-7,2 l/100 km, emisja CO2 w cyklu mieszanym: 156-165 g/km)2

Połączenie 48-woltowej pokładowej instalacji elektrycznej oraz układu EQ Boost zapewnia warunki do realizacji dodatkowych funkcji, które pomagają obniżyć zużycie paliwa, a jednocześnie zwiększają zwinność prowadzenia i komfort jazdy. W trakcie przyspieszania układ EQ Boost może krótkotrwale, nim turbosprężarka uzyska pełne ciśnienie ładowania, wspomagać 184-konny silnik dodatkową mocą 14 KM. To wspomaganie jest również wykorzystywane do jak najszybszego osiągnięcia idealnej prędkości obrotowej przy zmianie przełożeń. W rezultacie skrócony zostaje czas, jakiego automatyczna skrzynia potrzebuje na zmianę biegu. Z kolei podczas wytracania prędkości zespół rozrusznik-alternator odzyskuje energię kinetyczną i doładowuje akumulator. Pompa cieczy chłodzącej ma napęd elektryczny i jest uruchamiana w oparciu o mapę charakterystyki. Efekt: optymalne dostosowanie wydajności chłodzenia do aktualnych potrzeb.

Lista nowych funkcji obejmuje też tryb „żeglowania” z wyłączonym silnikiem oraz hamowanie rekuperacyjne z inteligentnym unieruchamianiem silnika, gdy samochód się toczy. Dzięki zastosowaniu rozrusznikoalternatora szczególnie komfortowo działa system start/stop – jednostka napędowa uruchamia się błyskawicznie i niemal bezszelestnie, z niskim poziomem wibracji.

Strategię efektywności nowego 4-cylindrowego silnika uzupełnia szereg rozwiązań na rzecz zmniejszenia tarcia. Należy do nich opatentowany przez Mercedes-Benz proces CONICSHAPE®, znany również jako honowanie stożkowe. Na czym to polega? Podczas honowania gładź cylindra jest nieznacznie poszerzana w kierunku dna, tak aby zmniejszyć tarcie występujące na płaszczu tłoka – a w konsekwencji ograniczyć jego zużycie eksploatacyjne oraz zapotrzebowanie na paliwo. W Europie wszystkie silniki – zarówno wysokoprężne, jak i benzynowe – wyposażone są w filtr cząstek stałych.

Kolejna nowość to dwulitrowy wariant nowego silnika w wersji C 300:

  • C 300: 190 kW/258 KM, 370 Nm; (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 6,9-7,1 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym: 157-163 g/km)2

Bazowe odmiany benzynowe (początkowo tylko z przekładnią 9G-TRONIC):

  • C 160 (wyłącznie Limuzyna i Kombi): 95 kW/129 KM, 210 Nm; (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 6,6-6,8 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym: 150-155 g/km)2

  • C 180: 115 kW/156 KM, 250 Nm; (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 6,5-6,8 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym: 149-155 g/km)2

Topowym wariantem silnikowym jest C 400 4MATIC:

  • C 400 4MATIC: 245 kW/333 KM, 480 Nm; (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 8,1-8,7 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym: 186-198 g/km)2

Wersje C 180 d, C 200 d oraz C 220 d z nowoczesnym silnikiem wysokoprężnym

Swoją światową premierę w odnowionej Klasie C świętuje nowy 1,6-litrowy wariant obecnej rodziny jednostek wysokoprężnych – OM 654 D16. Względem 2-litrowej wersji OM 654 D20 zmniejszono tu zarówno średnicę cylindra, jak i skok tłoka (78,0 x 83,6 mm wobec 82,0 x 92,3 mm). Głównym celem prac projektowych była dalsza redukcja strat wynikających z tarcia. Podobnie jak ich większy brat, wariant C 220 d, odmiany C 180 d oraz 200 d otwierają zupełnie nowy wymiar efektywności.

  • C 180 z przekładnią 9G-TRONIC: 90 kW/122 KM, 300 Nm; (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 4,6-4,7 l / 100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym: 122-124 g/km)2

  • C 200 d z 6-biegową manualną skrzynią biegów: 118 kW/160 KM, 360 Nm; (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 4,5-4,7 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym: 118-124 g/km)2

  • C 200 z przekładnią 9G-TRONIC: 110 kW/150 KM, 360 Nm; (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 4,8-5,0 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym: 126-132 g/km)2

  • C 220 d: 143 kW/194 KM, 400 Nm; (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 4,8-5,1 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym: 126-136 g/km)2

  • C 220 d 4MATIC: 143 kW/194 KM, 400 Nm; (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 5,3-5,5 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym: 139-144 g/km)2

Oba warianty silnika OM 654 korzystają ze stopniowanej misy spalania w koronie tłoka. Ponadto lista innowacji obejmuje połączenie aluminiowego bloku silnika i stalowych tłoków, a także ulepszoną powłokę gładzi cylindrów NANOSLIDE®.

Oprócz zoptymalizowanego przepływu powietrza po stronie układów dolotowego i wydechowego oraz zastosowania wtrysku common rail czwartej generacji, o ciśnieniach dochodzącym do 2050 barów, niespotykana wydajność wynika również z około 25-proc. zmniejszenia tarcia wewnętrznego. Co więcej, nowa jednostka ma bardziej kompaktową budowę od poprzedniej. Wszystkie elementy istotne z punktu widzenia ograniczenia emisji spalin zostały zamontowane bezpośrednio przy silniku. Dzięki takiej konfiguracji układ oczyszczania spalin szybko osiąga temperaturę roboczą po rozruchu na zimno i odznacza się niewielkimi stratami ciepła – a tym samym ma doskonałe warunki pracy.

Mercedes-AMG: lepsze osiągi C 43 4MATIC

Silnik V6 biturbo pod maską Mercedesa-AMG C 43 4MATIC wyróżnia się wysoką mocą oraz niskim zużyciem paliwa i niewielką emisją spalin. Para turbosprężarek zamontowanych przy silniku odznacza się wyjątkowo spontaniczną responsywnością. Na potrzeby odnowionej Klasy C inżynierowie AMG zwiększyli moc 3-litrowego silnika V6 o 17 kW (23 KM), do 287 kW (390 KM). Maksymalny moment obrotowy o wartości 520 Nm jest dostępny w szerokim zakresie od 2500 do 5000 obr / min.

  • C 43 4MATIC: 287 kW/390 KM, 520 Nm; (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 9,3-9,8 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym: 213-223 g/km)2

Taki zestaw zapewnia imponujące osiągi: nowy C 43 4MATIC Limuzyna przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy, a Kombi – w 4,8 sekundy. Maksymalna prędkość obu wersji została elektronicznie ograniczona do 250 km/h.

Silnik połączono z przekładnią AMG SPEEDSHIFT TCT 9G, którą projektanci Mercedes-AMG zestroili specjalnie pod kątem dynamicznej jazdy. Przeznaczone specjalnie do C 43 oprogramowanie pozwala uzyskać bardzo krótkie czasy zmiany przełożeń.

Napęd na cztery koła 4MATIC: przyczepność nawet w trudnych warunkach

Warianty C 200, C 220 d i C 400 dostępne są ze stałym napędem na cztery koła 4MATIC, zapewniającym lepszą trakcję i stabilność jazdy, zwłaszcza w niesprzyjających warunkach drogowych. Napęd 4MATIC cechuje się aktywnym rozkładem momentu obrotowego pomiędzy kołami – 45% na przednią oś i 55% na tylną. Połączenie układu kontroli dynamiki jazdy ESP® z elektronicznym systemem kontroli trakcji 4ETS sprawia, że konwencjonalne blokady mechanizmu różnicowego stają się zbędne. Pozwala to ograniczyć masę własną i znacząco poprawia bezpieczeństwo prowadzenia oraz komfort jazdy.

Napęd na wszystkie koła należy do standardowego wyposażenia Mercedesa-AMG C 43; w tym wypadku ma on tylnonapędową konfigurację – rozdział momentu pomiędzy przednią a tylną osią wynosi 31:69.

Wygląd zewnętrzny: nowe wypełnienie reflektorów

Wzornictwo odnowionej Klasy C definiuje przede wszystkim jej przedni pas oraz design reflektorów i tylnych lamp. Linia AMG – zarówno Limuzyna, jak i Kombi – w standardzie otrzymuje diamentowe wypełnienie osłony chłodnicy. Wszystkie linie wyposażenia wyróżniają się przeprojektowanymi przednimi zderzakami. Ten w wersji EXCLUSIVE jest jeszcze bardziej wyrazisty niż dotąd, a w odmianie AVANTGARDE dodatkowo akcentuje sportową naturę Klasy C. Standardowo zderzak zdobi srebrna listwa ozdobna. W połączeniu ze stylizacją AVANTGARDE ma ona wykończenie chromowane, a linię EXCLUSIVE charakteryzuje trzyczęściowy chromowany pas. Zewnętrzna linia AMG otrzymała nowy przedni zderzak AMG oraz przeprojektowaną nakładkę w kształcie dyfuzora z tyłu. Tylny zderzak Klasy C zyskał nowe wzornictwo dolnej sekcji; jej wyprofilowanie, elementy ozdobne i rodzaj zakończenia układu wydechowego różnią się zależnie od wybranego wyposażenia oraz wersji silnikowej.

W designie przednich i tylnych lamp dominują wyraziste kontury oraz dopracowane detale, podkreślające nowoczesny charakter Klasy C. Standardowo model (Limuzyna i Kombi) jest oferowany z halogenowymi reflektorami i diodowymi światłami do jazdy dziennej. Na życzenie dostępne są wysokowydajne reflektory LED High Performance o szczególnie wyrazistym wzornictwie (standard w wersjach Kabriolet i Coupé). Po raz pierwszy nabywcy tej serii modelowej mają do wyboru także matrycowe reflektory MULTIBEAM LED ze światłami drogowymi ULTRA RANGE.

Wzornictwo kabiny: jeszcze bardziej kunsztowne

Sportowy design kokpitu z płynnymi formami reprezentuje nowoczesne podejście do luksusu. Konsolę środkową wyróżniają eleganckie elementy ozdobne – opcjonalnie z nowymi materiałami: brązowym drewnem orzechowym o otwartych porach lub antracytowym drewnem dębowym, również o otwartych porach. Trójwymiarowy, prawdziwy fornir łączy rzemieślniczy charakter z atrakcyjnym, świeżym wzornictwem. Lista odcieni kabiny wzbogaciła się o kombinację szary magma/czarny, a dla wewnętrznej linii AMG – o siodłowy brąz. Na życzenie zmiana odcienia obejmuje też pasy bezpieczeństwa, teraz w kolorze szary magma zamiast krystalicznej szarości.

Standardowa specyfikacja obejmuje funkcję bezkluczykowego uruchamiania KEYLESS-GO. Przycisk start/stop ma nowy, turbinowy design. Nowy design ma także klucz do samochodu.

Kolejną nowością w Limuzynie i Kombi jest pakiet wielokonturowych siedzeń, obejmujący fotele z regulacją podparcia bocznego i lędźwiowego za pomocą elektrycznej pompy pneumatycznej, a także z funkcją masażu. Za jej realizację odpowiadają komory powietrzne na wysokości odcinka lędźwiowego, napełniane i opróżniane z różną częstotliwością (ruch pulsujący lub falowy).

Polecane