Mercedes-Benz GLC F-CELL
 
plende

mercedes glc forum, mercedes glc f-cell, mercedes glc foto, 	mercedes glc 2018, mercedes glc bialy, mercedes glc exclusive

Za kulisami mobilności wykorzystującej ogniwa paliwowe

Kluczowe fakty

Unikalna konfiguracja napędu hybrydowego: najnowszy model Mercedes-Benz przeznaczony do seryjnej produkcji i oznaczony jako EQ Power jest „podwójnie elektryczny”: to pierwszy na świecie pojazd, który łączy innowacyjny napęd wykorzystujący energię z ogniw paliwowych oraz z akumulatora w całkowicie elektryczną hybrydę plug-in. Dzięki technologii F-CELL jego lokalna emisja spalin ogranicza się jedynie do pary wodnej. Model ten oferowany będzie jedynie na rynku amerykańskim.

Zupełnie nowy system ogniw paliwowych: w porównaniu z poprzednią generacją system ogniw paliwowych ma o 30% bardziej zwartą budowę i po raz pierwszy mieści się w konwencjonalnej komorze silnikowej. W porównaniu z Klasą B F-CELL wyróżnia się również o 40% wyższą mocą i o 90% mniejszym zużyciem platyny. Równocześnie jego masa spadła o 25%.

W pełni przydatny na co dzień: moment obrotowy o wartości około 350 Nm oraz moc około 147 kW (200 KM) sprawiają, że przedseryjny GLC F-CELL oferuje dużą przyjemność z jazdy. Zasięgi operacyjne wynoszą 437 km w trybie wodorowym (w cyklu NEDC, tryb HYBRID, pomiar dokonany w obecności TÜV) oraz 49 km w trybie akumulatorowo-elektrycznym (w cyklu NEDC, tryb BATTERY). Dzięki magazynowaniu wodoru pod ciśnieniem 700 barów tankowanie GLC F-CELL trwa zaledwie około 3 min.

Bezpieczeństwo w standardzie: bogata seryjna specyfikacja modelu obejmuje aktywny tempomat Active Distance Assist DISTRONIC, pakiet śledzenia toru jazdy z systemami Blind Spot Assist oraz Active Lane Keeping Assist, pakiet Parking z kamerą 360° i system COMAND Online z rozpoznawaniem znaków drogowych. Także poziom pasywnego bezpieczeństwa spełnia najwyższe standardy. Poza tradycyjnym, szeroko zakrojonym programem testów zderzeniowych Mercedes-Benz stosuje szczególnie rygorystyczne normy bezpieczeństwa w zakresie konstrukcji akumulatorów oraz wszystkich podzespołów odpowiadających za magazynowanie, transport i wykorzystywanie wodoru.

Pionier w zakresie ogniw paliwowych: swój pierwszy wodorowy samochód – NECAR – Mercedes-Benz zaprezentował już w 1994 r. Później producent opracował wiele kolejnych aut z takim źródłem napędu, włącznie z flotową Klasą A F-CELL (2003 r.). W 2011 r. wystartowała F-CELL World Drive – pierwsza wyprawa wodorowymi autami dookoła świata. W roku 2015 zaprezentowano studium F 015 Luxury in Motion z hybrydowym napędem F-CELL plug-in, który jednorazowo umożliwiał 1100 km bezemisyjnej jazdy.

Konsekwentny postęp w zakresie infrastruktury H2: 5 marca 2018 r. ruszyła 45. stacja tankowania wodoru w Niemczech – placówka Total w Ingolstadt. Wspólnie z partnerami należącymi do spółki joint venture H2 Mobility koncern Daimler sporządził już specjalny plan działania w zakresie rozbudowy infrastruktury umożliwiającej tankowanie wodoru. Do końca 2019 r. sieć stacji H2 ma liczyć 100 punktów, a do 2023 r. – nawet 400. Podobne projekty infrastrukturalne realizowane są również na poziomie europejskim oraz międzynarodowym (przede wszystkim w Japonii, ale także w USA i w Korei Południowej).

Za kulisami mobilności wykorzystującej ogniwa paliwowe

  • Elektromobilność ma wiele aspektów, a wodór jest jednym z nich
  • Technologia ogniw paliwowych stanowi integralną częścią strategii układów napędowych Daimler AG
  • Zasilany energią z ogniw paliwowych model GLC F-CELL z ładowanym zewnętrznie akumulatorem litowo-jonowym znajduje się na drodze do produkcji seryjnej
  • Daimler angażuje się również w stosowanie tej technologii w obszarach innych niż samochodowe

Nie ma wątpliwości co do potencjału technologii ogniw paliwowych oraz wodoru jako nośnika energii. Wodór odgrywa istotną rolę w dyskusji nad sposobami na spełnienie globalnych celów klimatycznych. To jedna z kierunków poszerzenia gamy paliw w sektorze transportu w sposób przyjazny dla środowiska: ponieważ dzięki wykorzystaniu wodoru wytwarzanego ze źródeł odnawialnych można znacznie ograniczyć szkodliwą emisję CO2. Również eksploatacja pojazdów zasilanych energią z ogniw paliwowych nie wiąże się z lokalną emisją zanieczyszczeń ani dwutlenku węgla.

Przy stale rosnącym udziale energii odnawialnej wodór będzie odgrywać coraz bardziej istotną rolę w całym systemie energetycznym, a tym samym będzie coraz atrakcyjniejszy dla sektora mobilności. Poza obecnym naciskiem na rozwój technologii akumulatorów i prowadzeniem ofensywy modelowej pod marką EQ koncern Daimler kontynuuje swoje aktywności w zakresie ogniw paliwowych.

Po wprowadzeniu na rynek czwartej generacji elektrycznego smarta kolejnym kamieniem milowym Daimler AG na drodze do bezemisyjnej jazdy jest przedseryjny model GLC F-CELL. Podkreśla on zaangażowanie koncernu w rozwój technologii ogniw paliwowych.

W przypadku GLC F-CELL procentuje nasze wieloletnie doświadczenie z ogniwami paliwowymi: długi zasięg, krótki czas tankowania i codzienna praktyczność SUV-a czynią go doskonałym kompanem na co dzień” – mówi Ola Källenius, Członek Zarządu Daimler AG odpowiedzialny za badania grupowe i rozwój w Mercedes-Benz Cars. „To efekt kompaktowej konstrukcji naszego systemu ogniw. Kolejną światową nowością jest połączenie z dużym, dodatkowym akumulatorem litowo-jonowym, który można wygodnie ładować z zewnętrznego źródła”.

Polecane