Nowy Mercedes-AMG G 63.
 
plende

nowy mercedes, nowy mercedes g, nowy mercedes klasa g, nowy mercedes amg g, mercedes amg g, mercedes amg g 63, nowy amg g63

Klasa G o wysokich osiągach w nowej odsłonie

W najnowszym wcieleniu Mercedes-AMG G 63 (średnie zużycie paliwa: 13,2 l/100 km, średnie emisje CO2: 299 g/km) przeszedł największą metamorfozę w historii Klasy G sygnowanej przez AMG – a przy tym zachował swoje ponadczasowe walory. Mocarny silnik, nowo opracowane zawieszenie AMG RIDE CONTROL, specjalnie zarezerwowane dla wersji AMG tryby jazdy i panoramiczny kokpit potwierdzają unikalną pozycję G 63 wśród aut terenowych o wysokich osiągach. Typową dla maszyn AMG dynamikę – zarówno na asfalcie, jak i w terenie – zapewniają mu silnik 4.0 V8 biturbo o mocy 430 kW (585 KM), napęd na cztery koła z preferencją tylnej osi (40:60) i trzema blokadami dyferencjałów, wyjątkowo szybka skrzynia automatyczna o 9 przełożeniach, a także niezależne przednie zawieszenie z podwójnymi wahaczami poprzecznymi oraz adaptacyjna amortyzacja. Inżynierowie Mercedes-AMG stworzyli też własną interpretację niepowtarzalnego designu „Gelendy” – G 63 wyróżnia się specjalną osłoną chłodnicy AMG, poszerzonymi nadkolami, efektownymi końcówkami wydechu po bokach i kołami o średnicy nawet 22 cali.

„AMG G 63 wnosi sportowe osiągi do segmentu rasowych aut terenowych. Z uwagi na kultowy status, jakim model ten cieszy się wśród naszych klientów i fanów, chcieliśmy zachować jego oryginalny charakter. Równocześnie najnowsze wcielenie G 63 reprezentuje zupełnie nowy wymiar, jeśli chodzi o napęd, charakterystykę w terenie i zwinność” – mówi Tobias Moers, szef Mercedes-AMG GmbH. „Odnosi się to zresztą do całej rodziny Klasy G. Mercedes-AMG odpowiada za projekt jej zawieszenia i podwozia oraz jednostki V8”.

Pod maską G 63 montowany wcześniej silnik 5.5 V8 biturbo zastępuje jednostka 4.0 V8 biturbo, generująca moc 430 kW (585 KM) oraz maksymalny moment obrotowy o wartości 850 Nm. Ten ostatni jest osiągany w zakresie od 2500 do 3500 obr./min. W efekcie nowy Mercedes-AMG G 63 przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 4,5 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 220 km/h (lub 240 km/h z pakietem kierowcy AMG).

Jednostka korzysta z turbosprężarek typu twin scroll. W skrócie, aby uzyskać bardziej harmonijny przepływ spalin, ich obudowy i kolektor wydechowy rozdzielono na dwa osobne kanały. Takie rozwiązanie pozwala uzyskać wyższą moc, wyższy moment obrotowy przy niskich obrotach oraz wyśmienitą responsywność. Parę turbosprężarek zamontowano nie na zewnątrz, lecz pomiędzy rozwidlonymi głowicami, co z kolei przynosi korzyści w postaci zwartej budowy silnika, spontanicznej reakcji na gaz i niższej emisji spalin.

Jednostka AMG otrzymała zmodyfikowane tłoki, zoptymalizowane chłodzenie oraz znacznie zmienione oprogramowanie. W celu zwiększenia efektywności wyposażono ją też w układ odłączania cylindrów. Przy częściowym obciążeniu cylindry nr 2, 3, 5 i 8 zostają zdezaktywowane, co pozwala zauważalnie ograniczyć zużycie paliwa (średnie zużycie benzyny: 13,2 l/100 km, średnie emisje CO2: 299 g/km). Układ działa w trybie jazdy Comfort, w zakresie od 1000 do 3250 obr./min, a o jego działaniu informuje menu AMG na panelu wskaźników. Przejście z trybu cztero- do ośmiocylindrowego i odwrotnie odbywa się błyskawicznie i niezauważalnie dla podróżujących.

Emocjonującą ścieżkę dźwiękową zapewnia dwudrożny układ wydechowy z końcówkami pod tylnymi drzwiami. Dwa podwójne, chromowane wyloty z błyszczącym wykończeniem emitują głęboki tembr widlastej „ósemki” AMG. Standardowo wydech oferuje dwa tryby działania – dyskretny lub sportowy. Jego praca zależy od wybranego trybu jazdy lub pozycji przełącznika na konsoli środkowej.

Przekładnia AMG SPEEDSHIFT TCT 9G o szybszej zmianie przełożeń

G 63 korzysta ze skrzyni AMG SPEEDSHIFT TCT 9G z oprogramowaniem zmodyfikowanym pod kątem szybszej zmiany przełożeń. Szeroka rozpiętość przełożeń pozwala na wybór bardzo komfortowej lub zdecydowanie sportowej charakterystyki, a funkcja podwójnego wysprzęglenia w trybach Sport oraz Sport+ sprawia, że doznania z jazdy są jeszcze bardziej emocjonujące. Aby sprint był odpowiednio dynamiczny, we wszystkich trybach G 63 rusza z pierwszego biegu. Dźwignia biegów została teraz umieszczona na kolumnie kierownicy; kierowca może też zmieniać przełożenia ręcznie, manetkami przy wieńcu. Co istotne, przekładnia utrzymuje wówczas wybrany bieg – nie wrzuca automatycznie wyższego po „dobiciu” do ogranicznika obrotów.

Większa zwinność, lepsza przyczepność: napęd na cztery koła AMG Performance 4MATIC

Standardowy napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC zestrojono z preferencją tylnej osi – moment obrotowy trafia na przednie i tylne koła w proporcji 40:60. Taka konfiguracja zapewnia większą zwinność na drodze oraz lepszą trakcję podczas przyspieszania. W poprzedniku siła napędowa była rozdzielona w stosunku 50:50.

Zmodernizowana przekładnia redukcyjna (przełożenie względem poprzednika wzrosło z 2,1 do 2,93) pomaga G 63 przebrnąć przez trudny teren, zwłaszcza pokonywać wzniesienia o znacznym nachyleniu.

Nowe, inteligentne sprzęgło wielotarczowe zachowuje się jak automatycznie sterowany samoblokujący się mechanizm różnicowy i pozwala G 63 dłużej zachować zdolność manewrowania podczas off-roadowej jazdy. W rezultacie kierowca ma większe pole do działania jeszcze przed uruchomieniem ręcznych blokad dyferencjałów. W przypadku centralnego dyferencjału pełną blokadę zapewnia sprzęgło wielotarczowe, w przypadku przedniego i tylnego – sprzęgła kłowe. Dzięki elektromechanicznemu sterowaniu blokady reagują jeszcze szybciej niż dotąd.

Z adaptacyjnym resorowaniem: zawieszenie AMG RIDE CONTROL

W terenie nowy Mercedes-AMG G 63 spisuje się jeszcze lepiej od poprzednika, a na asfalcie okazuje się bardziej dynamiczny i komfortowy. Wrażenie zwinności jest w dużej mierze zasługą konstrukcji zawieszenia – całkowicie przeprojektowanej przez inżynierów Mercedes-AMG. Zarówno z przodu, jak i z tyłu zastosowano sprężyny śrubowe. Po raz pierwszy z przodu pracuje niezależne zawieszenie z podwójnymi wahaczami poprzecznymi. Z tyłu – oś sztywna z pięcioma wahaczami na koło.

241-milimetrowy prześwit (do tylnej osi) zapewnia bezpieczną jazdę nawet w ekstremalnych sytuacjach. Aby ograniczyć przechyły, G 63 z przodu i z tyłu zaopatrzono w dodatkowe stabilizatory poprzeczne.

Do standardowej specyfikacji należy zawieszenie AMG RIDE CONTROL z adaptacyjną regulacją tłumienia. Automatyczny, elektronicznie sterowany system dostosowuje stopień resorowania każdego z kół do aktualnych warunków – stylu jazdy, nawierzchni i wybranych ustawień. Kierowca ma do wyboru trzy bazowe charakterystyki tłumienia: Comfort, Sport oraz Sport+.

Bezpośredni i komunikatywny: progresywny układ kierowniczy AMG

Elektromechaniczny układ kierowniczy G 63 z zależnym od prędkości wspomaganiem po raz pierwszy ma zmienne przełożenie. Pozwala na precyzyjne obranie toru jazdy i przekazuje szczegółowe informacje zwrotne od kół. Siła wspomagania zależy od wybranego trybu – Comfort lub Sport. Charakterystyka układu zmienia się automatycznie zależnie od aktualnego programu AMG DYNAMIC SELECT lub może być wskazana ręcznie, w trybie Individual.

Zmiana charakteru jednym ruchem palca: AMG DYNAMIC SELECT

Po raz pierwszy w historii Klasy G sygnowanej przez Mercedes-AMG charakterystykę pojazdu można zmieniać za naciśnięciem przycisku. Do wyboru jest pięć trybów na utwardzone drogi i trzy kolejne w teren.

Pierwsza grupa obejmuje programy od zrównoważonego i komfortowego do szczególnie sportowego: Slippery, Comfort, Sport, Sport+ oraz Individual. Zależnie od aktualnego trybu, zmienia się reakcja silnika i przekładni, a także praca zawieszenia oraz układu kierowniczego. W każdej chwili kierowca może też uruchomić tryb ręcznej zmiany biegów i zmieniać nastawy adaptacyjnego zawieszenia. Lista off-roadowych trybów obejmuje ustawienia: Sand (najlepsza przyczepność i sterowność na piachu), Trail (przeznaczony do jazdy po błocie i na innych śliskich nawierzchniach) oraz Rock (dopasowany do pokonywania wymagających, skalistych odcinków z dużą artykulacją kół i częstym unoszeniem jednego lub więcej kół).

Polecane