NOWY LEXUS ES: LUKSUSOWY SEDAN WKRACZA DO EUROPY
 
plende

lexus es, lexus es 2018, lexus es dane techniczne, lexus es 2019, lexus es 300h, lexus es300h


Nowy Lexus ES po niemal trzech dekadach silnej obecności na globalnym rynku, trafia po raz pierwszy do Europy. Siódma generacja luksusowego sedana średniej wielkości wytycza nową, jeszcze bardziej ambitną ścieżkę, kontynuując tradycję komfortu, wyrafinowania i luksusu poprzednich modeli. Nowy ES wykorzystuje zalety zupełnie nowej platformy, zapewniającej lepsze osiągi i pozwalającej tworzyć nadwozia o bardziej dynamicznych kształtach.
  • Model ES, luksusowy sedan średniej wielkości, po raz pierwszy trafia do oferty w Europie Zachodniej i Środkowej
  • Samochód zbudowany jest na nowej platformie Global Architecture – K, zapewniającej znakomitą sztywność nadwozia i swobodę projektowania
  • Większa dynamika znajduje odzwierciedlenie w emocjonalnym designie
  • Siódma generacja modelu wchodzi na rynek razem ze sportową wersją ES F SPORT
  • Wraz z modelem ES debiutuje pakiet Lexus Safety System + 2
  • ES 300h z nową, czwartą generacją hybrydowego zespołu napędowego Lexusa będzie dostępny w Europie Zachodniej i Środkowej od grudnia 2018

Nowy ES został zaprojektowany zgodnie z najnowszymi trendami designu Lexusa, zapewniającego zapadające w pamięć, pełne emocji wrażenia estetyczne. W stosunku do poprzednich generacji, nowy ES jest jeszcze bardziej przestronny, cichy i bezpieczny, już tradycyjnie zachowując najwyższą jakość wykończenia.

Siódma generacja ES będzie pierwszą generacją tego modelu, która trafi na rynki Europy Zachodniej. To kolejny samochód – po flagowej limuzynie LS i coupe LC – w nowym rozdziale designu Lexusa, w którym tak duże znaczenie mają emocje. Na atrakcyjność modelu dla europejskich klientów wpłyną przykuwająca oko stylistyka, którą udało się urzeczywistnić dzięki zastosowaniu nowej platformy GA-K (Global Architecture – K), jeszcze większa przyjemność prowadzenia oraz wyższy poziom bezpieczeństwa. Nowy ES będzie dostępny od grudnia 2018 w hybrydowej wersji ES 300h.

W roku 2017, który był czwartym z kolei rokiem wzrostu, Lexus sprzedał w Europie niemal 75 tysięcy samochodów, uzyskując najlepszy wynik w historii. Nowy sedan ES będzie jednym z najważniejszych modeli w ofercie marki i powinien przyczynić się do osiągnięcia ambitnego celu Lexusa, którym jest osiągnięcie do roku 2020 rocznej sprzedaży samochodów w Europie na poziomie 100 tysięcy egzemplarzy.

Nowe wymiary designu ES

Nowy ES zbudowany został na zupełnie nowej platformie GA-K (Global Architecture – K), która umożliwiła Lexusowi eksplorację nowych obszarów designu luksusowego sedana średniej wielkości. Samochód jest dłuższy (o 65 mm), niższy (o 5 mm) i szerszy (o 45 mm) od swego poprzednika. Większy rozstaw osi (o 50 mm) pozwolił przesunąć koła bliżej narożników, zwiększono również rozstaw kół z przodu i z tyłu (odpowiednio o 10 i 37 mm). Kształt i proporcje pojazdu odzwierciedlają jego osiągi i sprawiają, że ES przyciąga wzrok i zmusza, by spojrzeć na niego jeszcze raz.

Yasuo Kajino, główny designer ES, określił wygląd samochodu jako „prowokacyjną elegancję”.
– „ES zawsze był eleganckim, luksusowym sedanem. W tej generacji dodaliśmy śmiałe elementy designu, stanowiące wyzwanie dla tradycyjnych oczekiwań nabywców” – powiedział.

Nowa platforma GA-K umożliwiła obniżenie linii pokrywy silnika, co pozwoliło zespołowi Kajino stworzenie wyróżniającej się sylwetki o znacznym skosie, nadającym jej dynamiczny, opływowy charakter. Wygląd przodu ES jest silnie zróżnicowany w zależności od wersji. Standardowe wersje mają eleganckie, pionowe listwy, rozchodzące się od centrum charakterystycznego dla Lexusa grilla w kształcie klepsydry, zaś wersje F SPORT – obecne po raz pierwszy w rodzinie ES – prezentują czarną, ukośną siatkę, obecną również w otworach na rogach przedniej części samochodu.

W przeciwieństwie do poprzednich generacji, linia dachu wyraźnie opada ku tyłowi, podkreślając dynamikę sylwetki i aerodynamikę nadwozia. Tył samochodu jest ostro wyrzeźbiony, a zachodzące na boki zespolone lampy LED tworzą widoczną z dowolnego kąta ciągłą linię stylistyczną. W wersjach F SPORT dodano tylny spojler, oznakowanie oraz ciemne akcenty podkreślające sportowy charakter. W standardowych wersjach ES dostępne są trzy rodzaje kół o średnicy 17 i 18 cali, zaś w wersjach F SPORT zastosowano 19-calowe koła podobne do używanych w coupe Lexus LC.

Paleta 12 kolorów lakieru obejmuje nowe odcienie beżu i zieleni. Ice Ecru inspirowany jest barwą światła słonecznego odbijającego się od świeżego śniegu, zaś Sunlight Green – odcieniem wody morskiej oświetlanej przez Słońce. Dostępne wyłącznie w wersjach F SPORT odcienie Heat Blue i F White podkreślają energię dynamicznego samochodu.

Przyszłość wnętrz Lexusa

Punktem wyjściowym zespołu Kajino podczas projektowania kabiny ES był koncept Lexus Future Interior, łączący kokpit ukierunkowany na kierowcę z przestronnym i komfortowym miejscem pasażera przedniego fotela. Skupieniu uwagi kierowcy na drodze sprzyja umieszczenie środkowego wyświetlacza, tablicy przyrządów oraz wyświetlacza projekcyjnego w jego polu widzenia. Przestrzeń pasażera ma charakter bardziej otwarty i sprzyjający relaksowi.

Pokładowe systemy elektroniczne, w tym opcjonalny system nawigacji, będą współpracować z siecią bezprzewodową. System nawigacji obejmuje także multimedialny wyświetlacz o przekątnej 12,3 cala i manipulator Remote Touch oraz system rozpoznawania głosu i możliwość bezprzewodowej współpracy ze smartfonem.

ES zawsze słynął z komfortu oferowanego pasażerom siedzącym z tyłu i nowy model kontynuuje tę tradycję, mimo opadającej ku tyłowi linii dachu. Niższe położenie bioder pasażerów i starannie zaprojektowana podsufitka zapewniają odpowiednią przestrzeń nad głową, a większy rozstaw osi – dużą ilość miejsca dla nóg.

Gama wariantów kolorystycznych wnętrza obejmuje nową kombinację, która odzwierciedla motyw „prowokacyjnej elegancji”. Opcja Rich Cream zestawia kremową tapicerkę z brązową podsufitką, nadając kabinie nowoczesny, a jednocześnie ciepły wygląd. Inne możliwości obejmują Black, Chateau i Topaz Brown.

Aby uzyskać całkowicie inny wygląd wnętrza wersji F SPORT, opracowano nowy wystrój z metalowymi elementami, znacznie odbiegający od wszystkich stosowanych wcześniej przez Lexusa. Wystrój Hadori, inspirowany przez tradycyjną japońską sztukę kucia mieczy, wyróżniają dające wrażenie trójwymiarowości falujące desenie o wyglądzie zmieniającym się w zależności od kąta, z którego się patrzy. Ten subtelny efekt świadczy o przywiązaniu do szczegółów i wyrafinowaniu technologii, które dają wersji F SPORT szczególne miejsce wśród oferowanych modeli. W standardowych wersjach ES wykorzystywane będą tradycyjne materiały, takie jak bambus i drewno Shimamoku, które podkreślają cenione przez klientów ręczne wykończenie ES.

Nowa era osiągów

Przed zespołem inżynierów, na czele którego stał Yasuhiro Sakakibara, postawiono zadanie zmiany wizerunku ES i wzbogacenie sedana znanego głównie z komfortu i ciszy o wiodące w swojej klasie własności jezdne i moc, którą można wyraźnie poczuć i usłyszeć.

Jak wyjaśnia Sakakibara, nowy ES został stworzony pod kątem radykalnego podniesienia osiągów w stosunku do poprzedników. – „Wiedzieliśmy, że nowy ES ma być łatwy w prowadzeniu i doskonale reagować na działania kierowcy na każdej drodze. Do tego konieczny jest solidny fundament”.

Punktem wyjścia była nowa platforma GA-K. To platforma z napędem na przednie koła odznaczająca się wyjątkową sztywnością, pod względem sztywności skrętnej zbliżona do zastosowanej w coupe LC i sedanie LS platformy GA-L z napędem na tylne koła. Dzięki zastosowaniu różnych gatunków stali o wysokiej wytrzymałości udało się obniżyć masę w stosunku do poprzednich platform, a ulepszenia takie jak nowe zawieszenie wielowahaczowe, nowy układ elektrycznego wspomagania kierownicy oraz wzmocnienie za tylnymi siedzeniami umożliwiły precyzyjne zoptymalizowanie własności jezdnych.

Zespół pracujący nad zawieszeniem starał się zapewnić przewidywalność zachowania samochodu oraz wrażenie szybkiej reakcji na każdy ruch kierowcy. Szef kierowców doświadczalnych ES Yoshiaki Ito wyjaśnia: – „Chcemy, aby każdy kierowca ES miał wrażenie pełnej kontroli nad samochodem. To rodzaj komfortu wykraczający daleko poza wygodną jazdę”.

Dla zapewnienia jeszcze lepszej dynamiki, wersje F SPORT będą dostępne z adaptacyjnym zawieszeniem AVS (Adaptive Variable Suspension), podobnym do stosowanego w coupe LC. Umożliwia ono regulację siły tłumienia dla każdego z kół w zakresie 650 poziomów, gwarantując doskonałą kontrolę na każdej nawierzchni. Innym wyróżnikiem wersji F SPORT jest tryb jazdy Sport+, w którym silnik, skrzynia biegów i zawieszenie działają według najbardziej dynamicznych ustawień.

Polecane