Lexus LS 500H.
 
plende

 

ZNAKOMITE OSIĄGI

  • Zastosowanie nowej platformy GA-L (Global Architecture – Luxury) pozwoliło uzyskać niskie położenie środka masy i jej optymalny rozkład między przodem i tyłem pojazdu
  • LS 500h napędzany jest przez nową hybrydową jednostkę Lexus Multi Stage Hybrid System
  • Wyrafinowane systemy zawieszenia, w tym adaptacyjne zawieszenie o bezstopniowo regulowanej sztywności (AVS) oraz nowe zawieszenie pneumatyczne

Nowa platforma GA-L Nowa platforma GA-L (Global Architecture – Luxury), na której został zbudowany LS 500h, ma fundamentalne znaczenie dla jego jakości. Została ona opracowana całkowicie od podstaw przy zupełnie nowym podejściu do projektowania i doboru materiałów. Tę samą platformę wykorzystuje flagowe coupe Lexus LC, jednak w przypadku LS została ona wydłużona dla uzyskania większej przestrzeni w tylnej części kabiny, co było jednym z priorytetowych założeń projektantów. Rozstaw osi nowego LS wynosi 3125 mm i jest o 35 mm większy, niż w dłuższej wersji poprzedniej generacji LS. Mimo zmiany długości pojazdu, miejsce kierowcy wciąż znajduje się w połowie odległości między osiami, a wysokość jego bioder blisko wysokości środka masy (najlepszej w swojej klasie i wynoszącej 543 mm). Połączenie niskiego położenia środka masy, bardzo wysokiej sztywności nadwozia i doskonałego rozkładu masy sprzyja znakomitej charakterystyce dynamicznej pojazdu, przekładając się na bardzo dobre zachowanie przy hamowaniu, przyspieszaniu i pokonywaniu zakrętów, a także wysoki komfort jazdy zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów. Nowa platforma pozwoliła zmniejszyć całkowitą wysokość LS o około 15 mm w porównaniu do poprzedniej wersji, z niższym o odpowiednio ok. 30 i 40 mm położeniem pokryw silnika i bagażnika, co nadaje samochodowi przyczajoną przy ziemi sylwetkę. Zastosowanie platformy GA-L umożliwiło też przesunięcie cięższych elementów bliżej środka pojazdu – silnik i miejsce kierowcy przesunięto ku tyłowi, a nowy, litowo-jonowy akumulator trakcyjny o mniejszej masie i wymiarach, znalazł się bliżej przodu samochodu. Te zabiegi umożliwiły uzyskanie optymalnego podłużnego rozkładu masy, wynoszącego 52/48 (przód/tył), co przy niskim położeniu środka masy zminimalizowało przechyły nadwozia i zapewniło lepszą sterowność, a więc i większą przyjemność z prowadzenia samochodu.

Lekkie materiały i wysoka sztywność struktury nadwozia Optymalizację rozkładu masy ułatwiło zastosowanie elementów z lekkich materiałów, w tym nowych kolumn przedniego i tylnego zawieszenia, odlewanych ze stopów aluminium. W porównaniu do stalowych są one nie tylko znacznie lżejsze, ale i sztywniejsze – uzyskano około dwukrotny wzrost sztywności z przodu i obniżenie masy o 42 procent, a z tyłu sztywność większą o połowę i o połowę mniejszą masę. Z aluminium wykonano także niektóre elementy struktury nadwozia, a ponieważ aluminium nie da się łączyć ze stalą przez spawanie, w tych miejscach zastosowano nity przetłoczeniowe oraz wysokowytrzymałe kleje strukturalne. Lekkie materiały, w tym stal o ultra-wysokiej wytrzymałości i stopy aluminium wykorzystywane są w newralgicznych obszarach dla zapewnienia wytrzymałości i sztywności. Elementy ze stali o wysokiej wytrzymałości stanowią 30 procent masy pojazdu, ponad dwukrotnie więcej, niż w poprzednim LS. Główne panele nadwozia, w tym panele drzwi, błotników oraz pokryw silnika i bagażnika, wykonane są z aluminium; w przypadku drzwi nie tylko obniża to masę, ale i umożliwia uzyskanie cienkiej, a jednocześnie mocnej struktury, co zwiększa przestronność kabiny. W nowym LS na większą skalę wykorzystano również klejenie strukturalne i laserowe spawanie metodą LSW, co pozwoliło uzyskać większą sztywność połączeń elementów nadwozia. W jego dolnej części klejenie zastosowano na długości aż 33 metrów, w porównaniu do zaledwie pięciu w poprzedniej generacji modelu.

Zawieszenie Jakość zawieszenia była fundamentem właściwości jezdnych i komfortu wszystkich generacji Lexusa LS. Dla najnowszego modelu opracowano nowe, wielowahaczowe układy przedniego i tylnego zawieszenia, pozwalające uzyskać jeszcze lepsze parametry. Przednie zawieszenie wykorzystuje zarówno górne, jak i dolne wahacze z podwójnymi przegubami kulowymi, umożliwiające reagowanie na nawet najdelikatniejsze działania kierowcy i najmniejsze nierówności nawierzchni. Ten unikalny układ zapewnia optymalną geometrię zawieszenia, zapewniając większą precyzję sterowania. Dla obniżenia masy w konstrukcji zawieszenia szeroko wykorzystano stopy aluminium. Tylne zawieszenie to nowy, zwarty, wielowahaczowy układ, zapewniający wysoką stabilność. Podobnie jak w przypadku przedniego zawieszenia, jest on oparty na konstrukcji opracowanej dla coupe LC, którą zoptymalizowano pod kątem zwiększenia stabilności i komfortu jazdy.

System korekcji sztywności amortyzacji (AVS, Adaptive Variable Suspension) Nowy LS jest dostępny z ulepszonym, zaawansowanym adaptacyjnym zawieszeniem AVS, zapewniającym możliwość bezstopniowego regulowania tłumienia dla wszystkich czterech kół w zależności od stylu jazdy i stanu nawierzchni. Praktycznie płynną regulację charakterystyki osiągnięto przez zwiększenie liczby stopni tłumienia z dziewięciu, dostępnych w poprzedniej generacji LS, do 650. Efektem jest szybsze, płynniejsze i bardziej precyzyjne działanie. Na przykład podczas jazdy po nierównych drogach system może poprawić komfort podróżowania bez nadmiernego zwiększania siły tłumienia. Jednak po skręceniu kierownicy automatycznie zwiększa siłę tłumienia, by zapobiec przechyleniu się nadwozia samochodu na zakręcie.

Zawieszenie pneumatyczne Dla nowego LS opracowano elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne, zapewniające wyjątkowe własności jezdne i komfort jazdy. Stanowi ono zamknięty układ, w którym przechowywane w zbiorniku sprężone powietrze dostarczane jest do zawieszenia w chwili, gdy trzeba zwiększyć jego wysokość. Zawieszenie pneumatyczne wykorzystywane jest także do unoszenia nadwozia dla ułatwienia wsiadania i wysiadania z kabiny, co opisano wcześniej w rozdziale Omotenashi.

Układ hamulcowy LS 500h wyposażony jest w elektronicznie sterowany układ hamulcowy nowej generacji (ECB, Electronically Controlled Braking system), który w razie potrzeby może zwiększać siłę hamowania przez stopniowe zwiększenie ciśnienia płynu hamulcowego nawet jeśli kierowca utrzymuje stały nacisk na pedał hamulca. Przednie hamulce zaopatrzono w wentylowane tarcze 400x36 mm oraz sześciotłoczkowe, monoblokowe, aluminiowe zaciski z przodu i wentylowane tarcze 359x30 mm oraz czterotłoczkowymi zaciskami z tyłu.

System zintegrowanego zarządzania dynamiką samochodu VDIM System zintegrowanego zarządzania dynamiką samochodu (Vehicle Dynamics Integrated Management) koordynuje sterowanie szeregiem systemów związanych z kontrolą własności trakcyjnych i czynnym bezpieczeństwem jazdy dla zapewnienia jeszcze lepszych własności jezdnych. VDIM synchronizuje działanie systemów ABS, kontroli trakcji, VSC (Vehicle Stability Control), elektrycznego wspomagania kierownicy.

Aerodynamika Smukłe nadwozie LS 500h jest nie tylko piękne, ale i dopracowane pod względem aerodynamicznym. Kształt jego bryły został opracowany pod kątem obniżenia oporów powietrza, a dla ograniczenia turbulencji i uzyskania lepszej dynamiki jazdy zastosowano szereg dodatkowych elementów. Boczne części przedniego zderzaka ukształtowano w sposób powodujący skierowanie strug powietrza wzdłuż wnęk kół. Małe, ale bardzo skuteczne stabilizatory powietrza w pobliżu lusterek bocznych oraz na bokach tylnych lamp zespolonych poprawiają jego opływ, przyczyniając się do większej stabilności. Wyrafinowany kształt tylnych lamp zespolonych zmniejsza zawirowanie powietrza za samochodem, redukując opór aerodynamiczny. Do zmniejszenia turbulencji i wywoływanego przez nie oporu przyczynia się także płaska powierzchnia, którą tworzą boczne szyby bez wystających elementów. Ten sam cel mają osłony, niemal całkowicie pokrywające spód samochodu, a opływ powietrza dodatkowo porządkują odpowiednio rozlokowane płetwy aerodynamiczne. Ograniczeniu turbulencji służą także pionowe płetwy tuż za tylnymi kołami. LS 500h ma współczynnik oporu aerodynamicznego równy 0,26 (0,28 w wersji z napędem na wszystkie koła).

Nowa definicja osiągów i płynności jazdy LS 500h jest wyposażony w rewolucyjną spalinowo-elektryczną hybrydową jednostkę napędową Lexus Multi Stage Hybrid System – rozwiązanie po raz pierwszy zastosowane we flagowym coupe LC 500h. W jej skład wchodzi wolnossący, 3,5-litrowy, benzynowy silnik V6 pracujący w cyklu Atkinsona, dwa elektryczne silniki-generatory oraz niewielki i lekki litowo-jonowy akumulator trakcyjny. Silnik spalinowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa D-4S i inteligentnym systemem sterowania zmiennymi fazami rozrządu VVT-i zarówno dla zaworów dolotowych (VVT-iW), jak i wylotowych odznacza się dużym momentem obrotowym w szerokim zakresie prędkości, aż do maksymalnych 6600 obrotów na minutę. Łączna moc układu napędowego (silnika spalinowego wspomaganego przez silnik elektryczny) wynosi 264 kW / 359 KM, co zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,5 sekundy (dane wstępne).

Lexus Multi Stage Hybrid System Jednostka napędowa Multi Stage Hybrid System wykorzystuje sprawdzoną elektryczną przekładnię bezstopniową, sprzężoną z nową przekładnią czterobiegową. Taki układ rozszerza zakres przełożeń, zapewnia bardziej bezpośrednią reakcję na działania kierowcy oraz lepszą dynamikę, a jednocześnie gwarantuje charakterystyczną dla flagowej limuzyny płynność jazdy przy znakomitych osiągach. W konwencjonalnym napędzie hybrydowym moment obrotowy wytwarzany prez silnik spalinowy jest wspomagany przez silnik elektryczny z przekładnią redukcyjną. W nowej jednostce Multi Stage Hybrid System sumaryczny moment obrotowy silnika V6 i silnika elektrycznego może być zwiększony przez dodatkową przekładnię automatyczną, co umożliwia większe przyspieszenie przy ruszaniu z miejsca. Lexus zwiększył maksymalne obroty silnika spalinowego z 6000 do 6600 obr./min, a w układzie Multi Stage Hybrid zwiększono zakres użytkowy na pierwszym, drugim i trzecim biegu, więc maksymalne obroty osiągane są przy prędkości 50 km/h. Jednostka Multi Stage Hybrid System umożliwia LS 500h jazdę przy wyłączonym silniku spalinowym z większymi prędkościami, niż w przypadku wcześniejszych hybryd Lexusa – do 129 km/h. Pozwala także na lepsze wykorzystanie mocy silnika V6 przy ruszaniu.

Źródło: http://www.lexusnews.eu/pl/informacje-prasowe/521-lexus-ls-500h

________________________________________________________________

nowy lexus, nowy lexus ls 500h, nowy lexus ls, lexus ls 500h, lexus ls 500

Polecane