Lexus LS 500H.
 
plende

nowy lexus, nowy lexus ls 500h, nowy lexus ls, lexus ls 500h, lexus ls 500

WSTĘP

Nowy Lexus LS: piąta generacja flagowego sedana Pierwszy Lexus LS był efektem sześciu lat pracy 1400 inżynierów, których zadaniem było stworzenie luksusowego samochodu, konkurującego z najlepszymi autami świata. „Projekt F1” zaowocował w 1989 oryginalnym modelem LS 400, który wprowadził na rynek markę Lexus i rozpoczął transformację segmentu samochodów klasy premium. Toshio Asahi, główny inżynier nowego LS wspomina, że oryginalny model był dla branży ogromną niespodzianką: „Jego znakomite osiągi i własności jezdne oraz doskonała cisza w kabinie świadczyły o tym, że nie dopuszczaliśmy kompromisów”. LS 400 zapoczątkował również rewolucję w dziedzinie obsługi klientów i ich zadowolenia – Lexus stał się punktem odniesienia dla marek z wieloletnimi tradycjami, ustanawiając coraz wyższe standardy. Niemal 30 lat później na rynek wkracza nowy LS piątej generacji – model kontynuujący dumną tradycję swych poprzedników, a przy tym wyznaczający nowe horyzonty designu, technologii, osiągów i luksusu. Wyzwanie, które podjął Lexus, nie polegało jedynie na poprawieniu osiągnięć z przeszłości – chodziło o to, by stworzyć nową definicję flagowego sedana. Realizację tej misji nadzorował osobiście prezes Toyoty Akio Toyoda, który również uczestniczył w tworzeniu nowego LS jako kierowca doświadczalny. „Nowy LS będzie nie tylko symbolem marki Lexus – będzie też definicją luksusowego samochodu nowej generacji, ucieleśnieniem japońskiej tradycji i kultury” – powiedział Toshio Asahi – „Dlatego musi wykraczać daleko poza to, czego świat oczekuje od luksusowego samochodu”.

Marka Lexus się zmienia W czasach premiery oryginalnego LS klienci inaczej rozumieli pojęcie luksusu, kojarząc je z obiektywnymi, możliwymi do zmierzenia cechami. Dziś sytuacja jest inna, bardziej liczą się wartości subiektywne. Główny inżynier Toshio Asahi wyjaśnia: „Luksus wiąże się dziś raczej z przeżyciami, niż posiadaniem luksusowych przedmiotów, dlatego Lexus nie jest już tylko luksusową marką motoryzacyjną, a marką luksusowego stylu życia, oferującą wspaniałe przeżycia”. Te spostrzeżenia znajdują odzwierciedlenie w zaangażowaniu Lexusa w szeroko pojętą kreatywność i wspomaganie młodych talentów w różnorodnych dziedzinach. Na przykład doroczny konkurs Lexus Design wspiera obiecujących designerów z całego świata, umożliwiając im zaprezentowanie pomysłów podczas festiwalu Milan Design Week oraz rozwijanie umiejętności przy wsparciu uznanych twórców. Lexus współpracuje również z najciekawszymi osobowościami świata mody, sztuki i muzyki, pomagając im tworzyć oryginalne dzieła, współgrające z duchem marki. Ponowne narodziny flagowego sedana Lexusa w postaci nowego LS odzwierciedlają tę nową filozofię szeroko pojętego luksusu.

ŚMIAŁY DESIGN

  • Nowy, luksusowy flagowy sedan definiujący markę Lexus
  • Radykalny nowy design, łączący sylwetkę podobną do coupe z przestronnością prestiżowego sedana
  • Wnętrze o nowoczesnej stylistyce, inspirowanej japońską tradycją
  • Nowa platforma, zapewniająca jeszcze lepsze własności jezdne i komfort

Unikalna tożsamość Koichi Suga, główny designer nowego LS wyjaśnia, że wobec fundamentalnego znaczenia flagowego modelu dla tożsamości Lexusa, projekt LS musiał uwzględniać historię marki i jej wizerunek. „Miałem świadomość, że projektowanie flagowego sedana Lexusa to fantastyczna szansa” – mówi Suga – „Wraz z zespołem chcieliśmy stworzyć coś zupełnie nowego, samochód o unikalnych proporcjach; dłuższy, niższy i szerszy, o silniejszym charakterze”. Pracę projektantów ułatwiła nowa platforma GA-L (Global Architecture – Luxury), na której zbudowany jest nowy LS. Jej proporcje umożliwiają uzyskanie większego rozstawu osi, bardziej przestronnego wnętrza i niższego profilu nadwozia o liniach coupe. Główny designer Suga wykonał dziesiątki szkiców bryły pojazdu na karteczkach Post-it, nim skrystalizowała się idea sportowych linii nadwozia, które dają Lexusowi więcej emocji. „Nasze motto podczas projektowania brzmiało »wykuty z pasji«. Na szkicach uwypukliliśmy przepływającą sylwetkę i duże koła. Jednocześnie musieliśmy pamiętać o newralgicznych sprawach, takich jak zapewnienie miejsca dla pasażerów tylnych siedzeń oraz łatwości wsiadania i wysiadania”. Podczas projektowania samochodu wykonano aż siedem makiet, podczas gdy przy tworzeniu zupełnie nowego modelu powstają trzy lub cztery. Odzwierciedla to ogromne przywiązanie do szczegółów oraz znaczenie nowego LS dla marki Lexus.

Grill punktem wyjścia Grill w kształcie klepsydry stał się znakiem rozpoznawczym samochodów Lexusa; w przypadku nowego LS był punktem wyjścia designu nadwozia, którego linie płyną wzdłuż bryły pojazdu ku tyłowi. Sam grill wyposażony jest w wyrafinowaną kratkę, tworzącą 5000 powierzchni (ponad 7000 w wersji F SPORT), której zaprojektowanie zajęło wprawnemu operatorowi systemu CAD pół roku. Jej skomplikowany wzór układa się na wyginającej się ku tyłkowi krzywiźnie grilla, tworząc wrażenie napięcia i zmieniając wygląd w zależności od kąta padania światła. Motyw klepsydry jest również obecny w stylistyce tyłu pojazdu, można go także znaleźć w deseniu pikowania tapicerki foteli wersji F SPORT.

Nadwozie Lexus zrewolucjonizował założenia designu LS, odchodząc od klasycznej koncepcji trójbryłowego nadwozia typu sedan ku diametralnie różniącej się od niego sylwetce podobnej do coupe. Niższą, smuklejszą bryłę nadwozia, lepiej odpowiadającą obecnym gustom klientów, osiągnięto bez uszczerbku dla przestronności i komfortu, mającego fundamentalne znaczenie dla LS jako flagowego modelu Lexusa. Nowy LS jest pierwszym sedanem Lexusa z trzema szybami z każdej strony, co zapewnia doskonałą widoczność z wnętrza, a także pierwszym, w którym szyby boczne tworzą jedną powierzchnię ze słupkami. Wyraźna linia boczna, biegnąca od przodu ku tyłowi, optycznie podkreśla niskie położenie środka masy pojazdu. Ukośne linie przednich i tylnych błotników przydają nadwoziu dynamiki i zapowiadają doskonałe osiągi. Przyczajona do skoku, niska sylwetka nie jest tylko wrażeniem – zastosowanie platformy GA-L umożliwiło zmniejszenie wysokości LS o 15,2 mm, a pokryw silnika i bagażnika jeszcze bardziej, odpowiednio o 30,5 i 40,6 mm. Przód robi mocne wrażenie, dzięki wysuniętemu grillowi w kształcie klepsydry i masce o niskim profilu, którego uzyskanie umożliwiło odpowiednie umiejscowienie kolumn przedniego zawieszenia w ramach platformy GA-L. Głęboko wyrzeźbione złączenia pokrywy silnika z błotnikami rozdzielają różne powierzchnie. Wyrazistość designu przodu podkreślają ultrakompaktowe, potrójne refleftory bi-LED (światła mijania i drogowe). Ich wąskie obudowy łączą się ze światłami do jazdy dziennej LED, tworząc kształt litery L wychodzącej poza krawędź nadwozia. Światłom do jazdy dziennej towarzyszą sekwencyjne kierunkowskazy, zbudowane z 16 diod LED każdy. Z tyłu samochodu linia boczna łączy się z tylnymi lampami zespolonymi, a jej kontynuacja opada dalej ku tylnemu dyfuzorowi, powtarzając znany z grilla motyw klepsydry. Wąskie lampy zespolone wykorzystujące wyłącznie diody LED mają mocno zaznaczone narożniki, co nadaje im charakterystyczny kształt. LS jest standardowo wyposażony w szyberdach, który otwiera się na zewnątrz. Takie rozwiązanie pozwoliło zmniejszyć grubość konstrukcji o 30 mm i uzyskać więcej miejsca nad głowami pasażerów. Dla LS stworzono szereg nowych wzorów kół, 20-calowe obręcze z komorą tłumiącą hałas odlewane ze stopów lekkich, 20-calowe obręcze kute ze stopów lekkich oraz 10-ramienne, 20-calowe obręcze odlewane ze stopów lekkich dla wersji F SPORT. W Europie LS oferowany jest z 13 różnymi odcieniami lakieru, w tym nowymi lakierami ciemnosrebrnym Manganese Luster oraz bordowym Sonic Agate. Lakiery F White oraz Saphire Blue dostępne są wyłącznie dla wersji F SPORT.

Wnętrze Design wnętrza nowego LS jest efektem połączenia tradycyjnej japońskiej estetyki z zaawansowanymi technologiami produkcji, co odzwierciedlają elementy takie jak miękkie oświetlenie tła sprawiające, że podłokietniki wydają się być zawieszone w powietrzu koło paneli drzwi, czy nowe sposoby obróbki drewna, tworzące zachwycające desenie detali wykończenia. Główny designer LS Koichi Suga wyjaśnia: „Mam nadzieję, że od razu po otwarciu drzwi poczujecie, że jest to wnętrze zupełnie inne, niż w jakimkolwiek dotąd samochodzie luksusowym”. Nowy LS udostępnia kierowcy ergonomiczny kokpit, a pasażerowi przedniego fotela komfortową, przytulną przestrzeń, wzbogaconą estetycznymi i przyjemnymi w dotyku elementami takimi jak wysokiej jakości skóra, precyzyjne szwy i stębnowania oraz metalowe akcenty. Fotele pokryte są nową skórą L-anilinową, która jest bardziej miękka od skóry półanilinowej klasy premium. Do procesu garbowania L-anilinowego wybiera się tylko około jednego procenta najlepszego surowca. Tablica przyrządów ozdobiona jest rzędem poziomych metalowych listew, biegnących przez jej całą szerokość, wśród których kryją się ruchome żaluzje kierujące powietrze z nawiewów klimatyzacji. Wyświetlacze informacyjne umieszczone są na tej samej wysokości w sposób zapewniający kierowcy dobrą widoczność i możliwość sterowania systemami bez konieczności zmieniania pozycji ciała. Bezpośrednio przed kierowcą, w obszytej skórą osłonie, znajduje się standardowy zestaw przyrządów z wyświetlaczem Optitron. Gdy kierowca wsiada do pojazdu lub z niego wysiada, na ośmiocalowym ekranie prezentowana jest elegancka, pełnoekranowa animacja. Opcjonalne wyposażenie stanowi największy w segmencie LS wysokorozdzielczy, pełnobarwny wyświetlacz projekcyjny. Rzutowane przezeń obrazy postrzegane są przez kierowcę jakby znajdowały się trzy metry przed nim, co minimalizuje konieczność dostosowywania się oka przy przerzucaniu wzroku z drogi na wyświetlacz i odwrotnie. Nowa, trójramienna kierownica ma o ok. 10 mm mniejszą średnicę, niż w poprzedniej generacji LS. Profil koła kierownicy zmienia się wzdłuż jego obwodu tak, by zapewnić idealny uchwyt. Dostępne są trzy wersje kierownicy – w całości obszyta skórą, wykończona kombinacją skóry i drewnianych elementów oraz wersja F SPORT o profilu takim samym, jak w modelu LC. Oferowane warianty kolorystyki wnętrza to Czerń, L-White, Carmel, Saddle Tan, Kość Słoniowa, Topaz Brown, Noble Brown oraz Karmazyn i Czerń, zaś dla wersji F SPORT – Galaxy Czarny, F White i Flare Red. Dostępne warianty elementów dekoracyjnych obejmują akcenty z kryształu Kiriko, różne rodzaje drewna – Laser Cut, Shimamoku, Orzech, Orzech Open Pore, Art Wood Organic, Art Wood Herringbone, Laser Cut Open Pore – oraz w wersji F SPORT akcenty z aluminium Naguri.

Polecane