Tajemnice dynamiki jazdy Alfy Romeo
 
plende


GIULIA QUADRIFOGLIO

Po raz pierwszy Alfa Romeo ujawnia sekrety w modelach Giulia i Stelvio dotyczące prowadzenia i dynamicznej jazdy w ramach czterech kompleksowych warsztatów technicznych i specjalnie opracowanych sesji na torze, by przetestować rozwiązania technologiczne dostępne w marce Alfa Romeo. Te niekonwencjonalne testy odbyły się w Balocco w Ośrodku Badawczym Grupy FCA, gdzie inżynierzy i technicy poddawali próbie najbardziej innowacyjne rozwiązania technologiczne, dzięki którym prowadzenie i jazda Giulią o nadwoziu sportowego sedana i Stelvio, samochodem klasy SUV jest jeszcze bardziej ekscytująca zwłaszcza w najmocniejszych wersjach Quadrifoglio. Zresztą to właśnie Giulia i Stelvio Quadrifoglio, prezentujące najwyższe osiągnięcia konstrukcyjne Alfy Romeo, były pierwszymi modelami, dla których zostały opracowane te wyrafinowane systemy, które następnie zaadoptowano w pozostałej gamie. To właśnie to podejście "top-down", wyróżniające się na scenie motoryzacyjnej, przyświeca filozofii Alfy Romeo: jest to niepowtarzalna formuła na świecie, która zachowuje w swoich wszystkich mechanicznych dziełach właściwą równowagę pomiędzy unikatowym włoskim designem, nowoczesnymi silnikami, doskonałym rozłożeniem mas, unikatowymi rozwiązaniami technicznymi oraz doskonałym stosunkiem masy do mocy. Zresztą, wystarczy zasiąść za kierownicą Giulii czy Stelvio, by poczuć inny wymiar, w którym fundamentem motoryzacyjnego "dzieła" jest kierowca, ze swoimi emocjami i ochotą na ekscytującą jazdę. Jest to zasługą precyzyjnego układu kierowniczego, reakcji na pedał przyśpieszenia i bezpośrednich reakcji skrzyni biegów oraz hamulców. Do tej charakterystyki należy dodać wybór napędu na tył lub 4x4, który jest nie tylko wyrazem hołdu dla autentycznych korzeni legendarnej Alfy Romeo, ale też rozwiązaniem technicznym zapewniającym wysokie osiągi i dużą przyjemność jazdy. Tak więc, ekscytujące doznania podczas jazdy za kierownicą samochodu Alfa Romeo to prawdziwa gratka również dla bardziej wymagających i wytrawnych kierowców.

Napęd 4x4 z technologią Q4.

Górski zakręt, kamienista nawierzchnia, zaśnieżona droga lub ostry zakręt podczas ulewy: to wszystko ekstremalne sytuacje i idealne miejsca, aby wystawić na próbę zwinność i moc nowych modeli Alfy Romeo. To głównie zasługa systemu Q4, który zapewnia wszystkie korzyści napędu 4x4, a jednocześnie gwarantuje przyjemność prowadzenia samochodu z tylnym napędem, oferując wyjątkowe emocje połączone z najlepszą dynamiką jazdy.

Pulsującym sercem systemu jest aktywny system rozdziału momentu obrotowego (aktywna skrzynka rozdzielcza lub ATC), który monitoruje w rzeczywistym czasie warunki przyczepności oraz żądania kierowcy, by cały czas gwarantować najlepsze osiągi, przenosząc, w razie konieczności w celu zapewnienia maksymalnych osiągów, nawet 50% momentu obrotowego na koła przednie za pośrednictwem niezwykle kompaktowego i lekkiego przedniego mechanizmu różnicowego.

Połączenie maksymalnego bezpieczeństwa z maksymalnymi osiągami w każdych warunkach drogowych, od toru wyścigowego po zaśnieżone drogi: te ambitne cele kierowały pracami nad rozwojem systemu napędowego Q4 (4x4) 'On Demand', którego elementy opracowane są w całości przez zespół Alfa Romeo i które uwydatniają sportowe zawieszenie samochodu oraz wzbogacają przyjemność jazdy. Tam, gdzie konkurencja bazuje na systemach rozdziału momentu obrotowego o niskiej dynamice i o stałych wartościach momentu obrotowego (np.: 60% - 40% w normalnych warunkach), system Q4 zastosowany w modelach Giulia i Stelvio utrzymuje samochód z tylnym napędem tak długo dopóki nie zbliży się on do limitu przyczepności, lub w zależności od konkretnego żądania kierowcy, nie zamkną się sprzęgła znajdujące się w systemie rozdziału i nie przeniesie się aż 50% momentu obrotowego na oś przednią w czasie krótszym niż 150ms.

Rozdział momentu obrotowego pomiędzy osią przednią a tylną jest więc stale dawkowany z niezwykłą precyzją, w zależności od rzeczywistych warunków jazdy oraz poleceń kierowcy: przekłada się to na najlepszą w tej kategorii kontrolę samochodu pod względem napędu i stabilności na zakrętach.

Dodatkowy napęd gwarantowany przez system Q4 jest wykorzystywany w celu zwiększania osiągów do maksimum w każdego rodzaju sytuacji, podnosząc pewność prowadzenia pojazdu, który zyskuje stabilność przed włączeniem się elektronicznego programu stabilizacji toru jazdy.

Napęd Q4 'On Demand' stanowi prawdziwy skok pokoleniowy: tradycyjne samochody z napędem na cztery koła dla miłośnikom motoryzacji  znane były zawsze ze swojej tendencji do podsterowności. Natomiast w przypadku Q4 sportowe serce Alfy Romeo bije w innym tempie w każdej konfiguracji systemu DNA, zapewniając maksymalne emocje w konfiguracji Dynamic, w której strategia kontroli napędu opracowana przez zespół Alfy Romeo pozwala prowadzić samochód oferując czystą radość z jazdy z napędem na tył, przy maksymalnym bezpieczeństwie gwarantowanym przez napęd 4x4.
Aby podkreślić własności dynamiczne oraz jakość prowadzenia, tradycyjny wybór przewidywał wyposażenie samochodów w opony o zróżnicowanych rozmiarach, Alfa Romeo wybrała jednak dla swojego systemu Q4 inną drogę: uwypukliła jakość prowadzenia poprzez różne przełożenia pomiędzy osią przednią a tylną. Umożliwia to, bez zróżnicowanych opon, szybkie wyjście samochodu z zakrętów poprzez szybką stabilizację, czyli możliwość wcześniejszego dodania gazu w porównaniu do napędu 4x4 o podobnych cechach, ale z tradycyjną konfiguracją z takimi samymi przełożeniami pomiędzy osią przednią a tylną.

Oczywiście, w wersji Q4 wybór opon o zróżnicowanym rozmiarze, tak jak w przypadku Stelvio Quadrifoglio, jeszcze bardziej uwydatnia własności dynamiczne samochodu.
Aby móc zaoferować ten poziom osiągów, cały system został zaprojektowany pod kątem absolutnie innowacyjnych i konkurencyjnych specyfikacji: aktywny system rozdziału momentu obrotowego (aktywna skrzynka rozdzielcza lub ATC) został zaprojektowany, aby szybko i precyzyjnie wyregulować ilość wysłanego momentu obrotowego osi przedniej, modyfikując ją natychmiast w oparciu o przebieg napędu, potrzebę kierowcy i dynamikę jazdy samochodu.

Czasy reakcji stanowią wzorzec dla tej kategorii samochodów: system jest w stanie wysłać prawie 1.000Nm do zębatki mechanizmu różnicowego przedniego w czasie krótszym niż 150ms, zejść z 1.100Nm do 100Nm w zaledwie 120ms i potrafi wytrzymać intensywną eksploatację, typową dla jazdy po torze lub po nawierzchniach o niskiej przyczepności, rozpraszając bardzo wysokie poziomy energii w zespole sprzęgła, bez  dodawania zewnętrznych układów chłodzenia. Jest to wyjątkowa i niepowtarzalna na rynku charakterystyka, potrafiąca zapewnić niezwykle dynamiczną jazdę, bez przegrzewania.

Ponadto, aktywny system rozdziału momentu obrotowego (aktywna skrzynka rozdzielcza lub ATC) Q4 Alfy Romeo może pochwalić się niezrównanym w tej kategorii poziomem momentu obrotowego na wejściu i na wyjściu i jest w stanie przyjąć od napędu maksymalny moment obrotowy na wejściu równy 5.000Nm oraz wysłać do zębatki osi przedniej maksymalny moment obrotowy równy 1.200Nm (stosunek 1:1), wszystko to za pośrednictwem napędu łańcuchowego ze smarowaniem rozbryzgowym, by zapewnić ciche działanie, wydajność i maksymalną niezawodność.

Jednostka mechanizmu różnicowego przedniego Q4 Alfy Romeo jest niezwykle kompaktowa i lekka, a mimo to wytrzymała i potrafiąca  zarządzać bardzo wysokim momentem obrotowym (aż do 4.000 Nm na wieńcu zębatym). Ponadto jest bardzo wydajna i lekka (mniej niż 12kg), dzięki elementom zaprojektowanym specjalnie pod kątem redukcji nawet do minimum wszelkich strat oraz masy. Jest to małe dzieło sztuki. Całkowity wzrost wagi układu napędowego z systemem 4x4 w porównaniu do systemu tradycyjnego, wliczając do tego półosie napędowe i oleje, to mniej niż 50 kg, co stanowi wzorcową wartość w tym segmencie.

Samoblokujący mechaniczny mechanizm różnicowy Q2.

Wersje z napędem Q4 mogą zostać wyposażone w samoblokujący, mechaniczny mechanizm różnicowy tylny, dostępny na zamówienie również w wersjach dostępnych tylko z napędem na tył. Samoblokujący, mechaniczny mechanizm różnicowy uwydatnia zwinność i sportowy charakter nowych Alf Romeo. Niezależnie od warunków, mechanizm różnicowy gwarantuje doskonały napęd zapewniający płynną jazdę. Został zaprojektowany z 1,5-stopniowym pakietem sprzęgieł, pierścieniami dociskowymi oraz bez napięcia wstępnego.

Samoblokujący, mechaniczny mechanizm różnicowy Q2 uwydatnia zwinność samochodu, co ma pozytywny wpływ również na bezpieczeństwo. System gwarantuje:

  • wysokie właściwości jezdne, dzięki blokadzie mechanizmu różnicowego;
  • lepszą stabilność pojazdu na zakrętach przy dużej prędkości i przyspieszeniu bocznym;
  • zwiększenie możliwości przeniesienia napędu samochodu nawet przy zróżnicowanej przyczepności kół;
  • stabilność i niesamowitą kontrolę podczas jazdy na wprost we wszystkich warunkach przyczepności;
  • maksymalne bezpieczeństwo w przypadku mokrej lub śliskiej nawierzchni, dzięki stałej kontroli kół i redukcji poślizgu.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio


http://www.alfaromeopress.pl/press/article/tajemnice-dynamiki-jazdy-alfy-romeo

Polecane